עשרת הדיברות לשביעות רצון בחייך ולחיים עם משמעות
מאת רות אהרוני 

להיות שבע רצון אינו רק מצב נפשי אלא גם מדד לחיים עם משמעות.

כאשר אי שביעות הרצון שלכם מחייכם עולה על גדותיה, אתם מתחילים לחפש פתרונות כדי לשנות את המצב. אי שביעות רצון ותסכול הם מניעים חזקים שדוחפים לפעולה כדי להשיג שינוי בחייכם ולמען מימוש עצמי מיטבי.

שביעות רצון אין פירושה שקיעה באזור הנוחות שלכם, ולא מדובר גם בשביעות רצון עצמית, שנושקת לגאוותנות ויוהרה. מדובר בשביעות רצון פנימית אמיתית שנובעת לא רק ממילוי

הצרכים הבסיסיים שלנו אלא ממילוי הצורך האנושי העילאי למצוא משמעות לחיים.
אי שביעות רצון מחיינו מניעה אותנו למצוא את משמעות חיינו, שביעות רצון אמיתית היא תנאי הכרחי למימוש מיטבי, והיא גם פועל יוצא ממציאת משמעות ומימוש עצמי.
 

שביעות רצון זה מצב מנטלי שכל אחד יכול להשיג, ויש כלים שונים ליצור ולטפח אותה. אני רוצה להציע לכם כאן עשרה כללי 'עשה ואל תעשה' – שיסייעו לכם להיות בשביעות רצון אמיתית:
עשה ואל תעשה

א. הכינו רשימה של האיכויות הטובות ביותר שלכם! ציינו לפחות עשרה דברים שאתם טובים בהם. ייתכן שתגידו – אין מצב... לא אוכל למצוא עשרה דברים שטובים בי... אם זו האמירה שלכם – זה לגמרי סימן שהדיבר הראשון מיועד ומותאם בדיוק עבורכם. אל תוותרו על הכנת הרשימה הזאת – היא תשמש לכם בסיס איתן ויציב ליצירת שביעות רצון בחייכם.
ב. אל תשוו ביניכם לבין אחרים!

השוואה עם אחרים היא מקור בלתי נדלה של אי שביעות רצון עצמית, כי תמיד יש מישהו שהוא יותר מוצלח או מצליח מכם, או שיש לו יותר מאשר לכם, וההישגים שלכם, טובים ככל שיהיו, עלולים להתגמד בעיניכם.  

כשאתם משווים את עצמכם לאחרים, אתם משבשים את מדד הערך העצמי האמיתי שלכם. כי אז, או שאתם ממעיטים בערך עצמכם, או שאתם חשים התנשאות. בשני המקרים שביעות הרצון שלכם תלויה במה שיש לאחרים, וזו שביעות רצון מדומה, שתלויה על בלימה.


ג. למדו מהעבר והמשיכו הלאה בלי המטען של העבר!

כשאתם לומדים מטעויות העבר, אתם נותנים משמעות חיובית לכל מה שקרה בעבר שלכם, וזה מסייע לכם להיות שבעי רצון בהווה, ולהתבונן לעבר העתיד מנקודת מבט חיובית. כך שיש טעם לחזור לעבר לא לשם חיטוט ו"חפירות", אלא כדי ללמוד מה צריך לשנות וכדי לשפר את מה שטעון שיפור.


ד. הימנעו מהאשמה! אל תאשימו – לא את עצמכם ולא אחרים!

לבוא בטענות ולהאשים אחרים זה "מתכון בטוח" לפגום ולחבל ביחסים בינאישיים;

לבוא בטענות ובהאשמות אל עצמכם זה אחד מזוללי האנרגיה העיקריים, ומהווה חסם עיקרי שמונע תחושת שביעות רצון. כאשר אתם משתחררים מהאשמת אחרים או מהאשמה עצמית אתם מפנים מקום לאנרגיה חיובית שיכולה לייצר שביעות רצון.  


ה. שאפו להשתנות כדי להשתפר, אך קבלו את עצמכם בדיוק כפי שאתם ברגע זה!

זה אולי נשמע כמו פרדוקס, אך להיות שבע רצון זה מצב של שובע מנטלי ושל הסתפקות במה שיש עכשיו, שאינו מבטל את השאיפה הלגיטימית הבסיסית לשפר ולהשתפר.  

עליכם להתרגל להיות שבעי רצון ממה שיש, וזה לא אומר שאתם מוותרים על השאיפות ועל המטרות שלכם; מה גם שמצב של שביעות רצון גורם לכם להרגשת אופטימיות, וכשאתם אופטימיים – הסבירות להשגת הדברים שאתם שואפים אליהם עולה.


ו. זכרו להגיד תודה על כל דבר בחייכם!

קודם כל העלו וציינו את הדברים הטובים בחייכם, והודו עליהם.

לאחר מכן, זכרו להודות לא רק על הטוב – אמרו והרגישו תודה גם על הדברים הקשים ועל המשברים בחייכם. זה נשמע כמו קלישאה – אך זו אמת צרופה. משבר שהתגברתם עליו, הוא התזכורת הטובה ביותר לכך שאתם מסוגלים לקום. לא משנה כמה פעמים או כמה נמוך נפלתם... הודיה על כך, מאפשרת נקודת מבט אחרת ולמידה מהמשבר שמבטיחה התאוששות.


ז. פרגנו לעצמכם זמן עם עצמכם!

גם אם עד היום זה נקרא מבחינתכם "לבזבז זמן", יש פעילויות שיכולות פשוט לעשות לכם כיף. אתרו מה הם הדברים שגורמים לכם נחת ואינכם זקוקים לאחרים כדי ליישמם, ופרגנו לעצמכם זמן שמוקדש לכך. זה מתכון נפלא לשביעות רצון.


ח. חיו על פי הערכים הכי חשובים לכם!

כשתזהו את הערכים האותנטיים שלכם, אתם תפסיקו להתנהל על פי הערכים של אחרים, שלא תואמים את שלכם. התנהלות על פי ערכים של אחרים – אם כדי לרצות אותם, או כדי למצוא חן בעיניהם – זה מתכון בדוק לחוסר שביעות רצון עצמית.

כאשר אתם בוחנים את עצמכם לא דרך העיניים של אחרים סביבכם אלא דרך העיניים הפנימיות שלכם, אתם מגלים מה הם הערכים שחשובים לכם באמת.


ט. פעלו לא רק למען עצמכם אלא גם למען אחרים!

כאשר אתם עושים משהו שמשרת רק את טובת ההנאה שלכם, תחושת שביעות הרצון שלכם היא זמנית בלבד, ואחריה עלולה להגיע תחושת ריקנות. לעומת זאת, שביעות הרצון שלכם מתגברת מאד, כאשר מה שאתם עושים מביא ערך ותועלת לא רק לעצמכם אלא גם לאחרים. אין זה אומר כמובן, שאתם אמורים לוותר לחלוטין על מטרות אישיות, אך דאגו לשמור על מינון נכון, ובצד המטרות האישיות, ודאו שיש לכם גם מטרות שיש בהן ערך ותועלת גם לאחרים.


י. זכרו לקחת נשימה עמוקה מדי פעם!

פעולת הנשימה היא אוטומטית, ובדרך כלל אנחנו לא שמים לב אליה ולא מודעים לה. אך מכל הדברים בעולם – פעולת הנשימה היא הדבר הנגיש לנו ביותר, והאופן שבו אנחנו נושמים נמצא בשליטתנו.

כיוון שאיכות הנשימה שלנו משפיעה על איכות חיינו, כל מה שעליכם לעשות, זה לעצור לרגע ולהיות מודעים לנשימה שלכם למשך כמה דקות. זה מדהים איזו השפעה מרגיעה יש להתבוננות מודעת על פעולת הנשימה, וכתוצאה מכך על תחושת שביעות הרצון הכללית שלנו. אל תוותרו על התרופה הטבעית האולטימטיבית הזאת להשגת שביעות רצון בחייכם.
'להיות שבע רצון' זה אחד הציוויים הכי חשובים בחיים, ואתם מוזמנים להוסיף עוד ועוד דיברות משל עצמכם. כשתגבשו את הדיברות שלכם –  כדאי לכם להדפיס אותם ולתלות במקום נגיש, כך שתהיה לכם תזכורת יומיומית לכך ש להיות בשביעות רצון אמיתית – זו חובה קיומית שהיא זכות גדולה. ©

© כל הזכויות שמורות ל- רות אהרוני

קבלו מתנות והטבות לכבוד חג שבועות ושבוע הספר

לחצו כאן למידע על השיטה הייחודית למימוש עצמי "מעגלי העצמה להגשמה"