קבלו בברכה:

תהליך הסליחה

כי
העבר אינו תירוץ

תהליך זה לקוח מהפרק החמישי בספר

מעגלי העצמה להגשמת הייעוד
מדריך מעשי וחווייתי למימוש עצמי

  

בקשת סליחה היא מעשה של נדיבות כלפי עצמכם

לא משנה כמה חטאו נגדנו ומה גודל העוול שעשו לנו, כאשר אנחנו עסוקים בהאשמת אחרים, אנחנו גורמים לעצמנו עוול נוסף ונותנים לעצמנו עונש מתמשך. כאשר אנחנו דבקים בתחושות נקם ומסרבים לסלוח, אנחנו נושאים משא שמכופף אותנו, מנמיך ומשפיל את רוחנו ומונע את ההתקדמות שלנו.

כאשר אתם ניאותים לסלוח, אתם מגלים חמלה ונדיבות כלפי עצמכם. זה אומר שאינכם מוכנים עוד לתת לרגשות שליליים לנהל את חייכם, ושאתם מרשים לעצמכם להמשיך הלאה מתוך עמדה בוגרת ולקיחת אחריות על הרווחה הפנימית שלכם. כדי להקל עליכם להגיע לעמדה פנימית של סליחה, גם כלפי אנשים שקשה לכם לסלוח להם, מוצע לכם כאן תהליך סליחה, שניתן לבצע אותו גם ללא הדרכה. (תהליך זה מתאים גם כאשר האדם אשר אתם אמורים לסלוח לו כבר אינו בין החיים.)

 

מה צריך להביא לתהליך:

* נכונות להשתמש בדמיון

* מוכנות לסלוח

* שלושה כסאות

* שלושה בלוקים של מכתבים
   (או 3 ערמות דפים, אפשרי בצבעים שונים)

* שלושה כלי כתיבה (אפשרי ב-3 צבעים שונים)

                           

חשבו על אדם שיש לכם אתו "חשבון לא סגור"

שימו את שלושת הכיסאות במרחק מה זה מזה  

* על הכיסא שבחרתם עבור עצמכם שימו פתק: "אני"

* על הכיסא השני שימו את שמו של האדם שלגביו אתם עושים את התהליך

* על הכיסא השלישי שימו פתק "המשקיף"


על כל אחד מהכיסאות שימו קבוצת דפים (אם בחרתם לגוון –

שימו על כל כיסא דפים בצבע אחר או כלי כתיבה בצבע שונה). 

 

1. "המכתב הצודק שלי" 

שבו בכיסא שלכם, קחו דף מהערימה או את בלוק המכתבים, והתחילו לכתוב מכתב לאדם שבחרתם. כתבו לו (או לה) כל מה שעולה על דעתכם, אל תנסו להיות מנומסים או יפי נפש, אל תתעכבו על הניסוח, פשוט כתבו כל מה שאתם מרגישים לגביו או לגבי המעשה/ים שעשה לכם.

כשתסיימו להעלות את דבריכם על הכתב, הניחו את המכתב על הרצפה במרכז משולש הכיסאות, צאו מהחדר לכמה שניות, קחו כמה נשימות עמוקות, וחזרו לחדר.


2. המכתב של האחר

כשתחזרו לחדר, פנו לכיסא שמיועד לאדם האחר, קחו את הבלוק או דף מהערימה, התיישבו על הכיסא, וכתבו מכתב אליכם, בשמו של האדם הזה.

עשו כמיטב יכולתכם לכתוב בשמו של אדם זה, אל תתעכבו כדי לתהות מה אתם כותבים, ואל תעצרו את רצף הכתיבה כדי לחשוב אם מה שאתם כותבים הוא נכון או הגיוני.

כשתסיימו להעלות את דבריו על הכתב, הניחו מכתב זה ליד המכתב שלכם, במרכז משולש הכיסאות, וצאו שוב מהחדר למשך כמה שניות, קחו כמה נשימות וחזרו לחדר.


3. חוות הדעת של המשקיף

כשתחזרו לחדר, פנו לכיסא שמיועד ל"משקיף", קחו את בלוק הכתיבה או דף מהערימה, וכתבו "חוות דעת על המקרה" בשמו של "המשקיף". שוב, כתבו באופן ספונטני מבלי להתעכב על ניסוחים, שימו את חוות הדעת מעל שני המכתבים הקודמים.


חזרו על כל התהליך שלמעלה פעם נוספת, ואז עברו לשלב הבא:
 

4. הרעפת הסליחה

פסעו אל מרכז המעגל ועמדו סמוך לערימת המכתבים.

עצמו עיניים ודמיינו שאתם מתרוממים באוויר...

מרחפים מעל שלושת הכיסאות...

התבוננו משם על עצמכם ועל האדם האחר...

שלחו לכל אחת מהדמויות שלמטה אלומת אור בת שלוש קרניים:

קרן של אהבה, קרן של חמלה, קרן של סליחה...

(שלחו לכל דמות אלומת אור משלה)

 

אם אלומות האור זורמות ברצף, ואתם מרגישים בנוח עם התהליך, אחדו את האלומות לאלומה אחת שמזרימה – אהבה, חמלה, סליחה – למטה אל שתי הדמויות. 

אם אתם חשים שיש קטיעה ברצף האור, והאלומות אינן מגיעות למטה או שהדמויות אינן  מקבלות אותן, כדאי שתעשו סבב נוסף של מכתבים. במקרה כזה, חזרו על כל שלבי התהליך שתואר למעלה, ובסיומו שלחו שוב את אלומת האור הגדולה של אהבה, חמלה, סליחה, ואז עברו לשלב החמישי. 

5. השלמה

בעודכם עומדים במרכז המעגל, דמיינו מקור של אור מעל לראשכם...

קרני האור שנובעות בהתמדה מכדור האור שוטפות את גופכם...

המשיכו בכך עד שאתם חשים שלווה, רוגע והשלמה...

 

לאחר סיום התהליך אין צורך לקרוא את המכתבים – שרפו וקברו את האפר במרחב פתוח כלשהו. מומלץ להפוך את תהליך הסילוק של המכתבים לטקס פרידה מכובד, על ידי הכנסת סממני טקס רשמיים לשלב סיום זה, לפי מה שרצוי לכם. טקסים יוצרים אפקט של מעבר מפאזה לפאזה ומסייעים לעבור הלאה. על כן כדאי שתקדישו זמן לתכנון הטקס. 

 

מטרתה של הטכניקה המתוארת למעלה היא לסייע לכם להיפרד מאותו אדם, "לגמור את זה יפה" ולהמשיך בחייכם, אך לפעמים, התוצאה יכולה להיות פגישת תיקון מפתיעה עם אותו אדם במציאות הפיזית. טכניקה זו יכולה לעבוד עבורכם ולשחרר אתכם מרגשות אשם, גם כאשר האדם האחר הוא מישהו שאינו מוכן לסלוח לכם.

 

תהליך הסליחה הוא תהליך של פיוס – לא רק עם מי שעשה לכם עוול או עם מי שאתם גרמתם לו עוול; לא רק עם העבר, אלא גם עם מי שאתם הייתם בעבר; זהו תהליך של קבלה עצמית, שבו אתם מקבלים את עצמכם כפי שאתם, על כל המשתמע מכך מבחינתכם. 

 

העבר יכול להיות

העבר יכול להיות בית כלא שבו תבלה את שארית החיים

או מכרה לחציבת משאבים;

העבר יכול להיות בִּיצה טובענית לחלומות

או מצע פורה לצמיחת שאיפות; 

העבר יכול להיות משא של מצוקה או מסע של ברכה – 

משמעות העבר תלויה רק בך.

 

כאשר אתם בוחרים לשמר כעסים, טינות וכאבים מהעבר, אתם הופכים לאסירי עולם של העבר שלכם. כאשר אתם סולחים, אתם משתחררים מכבלי העבר ונחלצים מבִּיצת הרגשות השליליים. הסליחה, אם כך, אינה מופנית רק למי שעשה לכם רע ופגע בכם, הסליחה היא עבור עצמכם – כאשר אתם סולחים, אתם מנקים את הפנימיות שלכם, מפנים מקום לאנרגיה חדשה ועושים חסד לעצמכם.   


איחולים לתהליך מועיל ומתגמל

חתימה טובה ושנה מוצלחת

רות אהרוני
© כל הזכויות שמורות